اتوپيايي به نام بالاترين

دسامبر 30, 2008 at 9:15 ق.ظ. (نوشتار)

حدود ده دوازده ماه پيش بود كه در اينترنت بدنبال مطلبي مي‌گشتم كه من را به خبري از بالاترين ارجاع داد. اول نمي‌دانستم كه موضوع اين سايت چيست. ولي يك ساعتي كه با سايت كلنجار رفتم ديدم مهمترين اخبار روز را در اين سايت مي‌توان يافت. خوشحال از اينكه بزرگترين كشف اخير زندگيم را كرده بودم، هر روز كه از كار مي‌آمدم خانه، مستقيم در بالاترين بدنبال اخبار جديد و قديم مي‌گشتم كه از قافله عقب نمانم. موضوعات داغ و مطالب بي‌پرده اجتماعي و سياسي در بالاترين فراوان بود و جذبه لازم را براي من داشت تا وقتم را در اين سايت بگذرانم.

حدود سه ماه پيش درگير بحثي شدم كه دوست داشتم من هم در آن بحث نظري بدهم، اما بايد عضو مي‌شدم و عضويت در اين سايت يعني بدنبال كسي گشتن براي ارسال دعوتنامه. و اين بود كه بعد از يك ماه يك بالازاده به من دعوتنامه داد و من عضو شدم.

مهمترين كارم در بالاترين، خواندن اخبار روز بود اما بعد از عضويت، هدف و انگيزه‌اي ديگر يافتم تا من هم سهمي در اطلاع رساني اخباري داشته باشم كه ديگران نمي‌دانستند. خوشحال بودم كه ديگر در سايتي عضو شدم كه ايراني است و در زندان ايران نيست. خوشحال از اينكه مي‌توان بي واهمه حقيقت را گفت و ترسي از چوب و چماق نداشت. فكر مي‌كردم چون بالاترين در ايران نيست، قوانين جمهوري اسلامي در اين فضاي مجازي حكمفرما نيست. باورم نمي‌شد، بالاترين به نظرم مدينه فاضله بود.

بعد از مدتي من هم در شروع مثل ديگر كاربران تازه‌كار بالاترين، با خامي اقدام به ارسال اخبار كردم و بعد از چندي فهميدم كه من حق چنداني براي ارسال اخبار ندارم. مطالب يا ديده نمي‌شد و يا خيلي زود با منفي روبرو مي‌شد و در كل انرژي محدودي داشتم. كمي از بالاترين دلسرد شدم.

سعي كردم كه فقط بعنوان يك موجود كه وجود دارد، فقط مثبت و منفي و گهگاهي نظر دهم. اما با كمال تاسف باز هم ديدم كه اگر زيادي نظر دهم، پس از اتمام انرژي، هر كسي هر چه به تو بگويد مثل احمق‌ها بايد نظاره‌گر باشي و هيچ نگوئي. درست مثل زماني كه در كلاس‌هاي درس مي‌نشستم و اساتيد معارف و اخلاق هر چه مي‌خواستند مي‌گفتند و من فقط نظاره‌گر بودم. اين منفي و مثبت كذائي ديگر چيست. چرا تا تكان مي‌خوري، سريع منفي مي‌گيري؟ مگر اينجا دبستان است؟ اوه، بالاترين تو هم؟ باز هم دلسرد شدم.

بعد از چندي متوجه شدم كه ظاهرن در بالاترين نيز لابي و باندبازي رواج دارد. با تعجب بسيار پيگير مطالبي بودم كه اين كنجكاوي را ارضا كند. اي داد از اين فرهنگ فوق غني شده اسلامي. باز هم جمهوري اسلامي. فكر مي‌كردم چون بالاترين بيشترين بازديد كنندگانش خارج از ايران هستند، بالاترين اتوپياست، اما كاملن اشتباه كرده بودم. حتي دست اندر كاران بالاترين خود مذهبي بوده و قوانين بالامذهبي گذاشته‌اند.

به كشورهاي زيادي سفر نكرده‌ام، اما در اينترنت كه به سايت‌هاي ديگر كشورها سر مي‌زنم، خبري از Banned كردن و محدود كردن نيست. اين چه صيغه‌اي است كه در ايران، مهمترين كار يك فرد پس از به قدرت رسيدن، بند كردن و محدود كردن ديگران است. در ايران فاروم‌ها، كاربرها را به راحتي بند مي‌كنند. در سايت كلوب كه يكي از بزرگترين سايت‌هاي ايراني به حساب مي‌آيد، هر چند كه در اوايل بسيار دموكرات عمل مي‌كرد، اما بعد از سه سال و يازده ماه بند شدم. حال كه در بالاترينم، مي‌بينم كه بزرگترين مسئله در اين مدينه فاضله نيز بند كردن است. بايد به كجا فرار كنم كه بند كردن افتخار آن سايت نباشد. واقعن چرا؟ چرا ما ايراني‌ها هنوز ارزش آزادي بيان را نفهميده‌ايم؟ چرا هنوز نحوه كار با ابزار مدرنيته را نمي‌دانيم؟ چرا در سايت‌هاي خارجي بند كردن به هيچ وجه مطرح نيست؟

شما بگوئيد، ايراد از مردم ايران است كه در جهل مركب ابدالدهر مانده است يا مردم غرب كه اسب شرف از گنبد گردون جهانده است.

6 دیدگاه

  1. mahtab said,

    سلام دوست من
    راستش منم مثل شما شاید چند ماهه با این سایت اشنا شدم
    نمیخواستم نظری و به قولی هیچ وقتم نمیام تا ببینم چی جواب این نظرمو دادی
    ققط یک جمله میتونم در پاسخ متن شما بدم
    خد کرده را ندبیر نیست
    من نه , شما هم نه, ولی این جایی که من و شما ایستاده ایم پله ای هست از هزران پله پشت سر گذاشته شده گشذته و اصلاح اون نیازمند برگشت به گذشته است که این هم امری غیر ممن است
    امیدورم متوجه منظور حقیر شده باشید
    دست حق نگهدارتون
    یا حق…

  2. خُسن آقا said,

    من از روز اول به این سایت شک داشم و مطمئن بودم که این هم ابزار اصلاح طلبان (اسهال طلبان) است. خوشبختانه یا بدبختانه امروز می بینم که شک من به یقین تبدیل شده است

  3. zari said,

    سلام دوست من ! چقدر جالب است باید بګویم جانا سخن اززبان ما میګویی منهم دقیقا همین مشکلات را دارم یک نظرمیدهم انرژی ام تمام میشود یک لینک میدهم یک مرتبه انرژی ام میشود منهای هزار اصلا هم نمی فهمم مګر برای نظردادن هم باید اینهمه ګرفتاری باشد آخر نظر که دیګر عضو شدن ندارد تازه عضو شدن هم باید با دعوت نامه از ما بهتران باشد راستش همان بهتر که لقای این سایت را به عطایش ببخشیم و باورکنیم که ایرانی جماعت هنوز در مراحل اولیه تمدن درجا میزند و حاضر به یک قدم جلو برداشتن نیست

  4. behrooz said,

    با نظر تان موافقم همین احساس را دارم

  5. aria said,

    salam. man bad az yek hafte niz be in matlab rasidam, in site tanha abzari ast baraye ruznamehaye iran faghat.

  6. mohammad said,

    بابا تو رو خدا این دعوت نامه بالاترین رو برای من هم بفرستین.منم می خوام تجربه اش کنم.آخه دکتر مملکت باشی عضو بالاترین نباشی.درسته؟dr_sukrates@yahoo.com

پاسخی بگذارید

